Moed kan je de rijders van onze club niet ontzeggen. Dagenlang kampte het land met flinke  regenbuien en zware windstoten. Zaterdag trok een onstuimig lage drukgebied over ons land. De temperatuur  daalde ’s nachts tot onder het vriespunt. Of februari, met haar lenteachtige weerbeeld, geruild had met het kille en natte maart.

Zondagmorgen meldden zich 7 rijders  bij het vertrek in Zaandijk. Om aan de “veiligheid” te voldoen werden er 2 groepjes geformeerd. Voor vertrek eerst even een gratis “bakkie” bij de mobiele koffiebar. In deze crisistijd is de horeca gesloten maar daar heeft de club een oplossing voor gevonden. Voor de voorrijders ligt er een koffiepakket inclusief thermoskannen voor onderweg klaar en voor elke rijder heeft de club een lunchpakket samengesteld: 3 bolletjes, een Mars en een plak Snelle Jelle. Bovendien betaalt de club het inschrijfgeld voor de leden. Zo probeert de club tijdens de crisis het toeren aantrekkelijk te houden. De route is vooraf aangevraagd en  laat zien dat de 145 km naar Nijverdal ingekort kan worden. Het is mogelijk de route in de omgeving van Laren (Gelderland) op te pikken. Rond de klok van negen vertrekken de groepjes kort na elkaar. De temperatuur schommelt rond de 8 graden maar iedereen is daar op gekleed. De snelheid ligt 10 tot 20% boven het toegestane maximum en na 5 kwartier komt de afslag Bathmen in zicht. Een paar minuten later pikken we de track van de korte route van 178 km op. De route loopt door een landelijk en vandaag ook winderig gebied. Je merkt aan de keuze van de wegen dat er werk van de toer is gemaakt. Grote plaatsen worden bewust gemeden en er is serieus gezocht naar heerlijke stuurwegen. De weg is nat en op diverse plekken liggen kleine en middelgrote boomtakken op het wegdek. Langs de route passeren we tal van plekken waar een bankje staat. Bij een van de bankjes stopt ons groepje voor een kop koffie. Bekers en thermoskannen komen uit een koffer en even later staat iedereen te genieten van het “zwarte goud”.

WARME ONTVANGST

Om half twaalf komt het eindpunt bij clubhuis het Mollenhol in Hellendoorn in zicht. We rijden er naar toe om de route weer op te starten om het eerste te kunnen rijden. Als we het clubterrein oprijden, wacht onze een grote verrassing.  We hadden een stilte plek verwacht, zoals meestal het geval is, maar hier was sprake van een verrassende ontvangst. Onder het afdak van het clubhuis hing een reusachtig verwarmingselement  en achter de tafel zaten twee clubmensen met een  laptop om routes in de gps te laden. Betalen kon via een mobiel pinapparaat, direct afgehandeld.  Even verder stond een clublid koffie of thee inclusief een plak cake uit te delen. Wie behoefte had aan een sanitaire stop, werd persoonlijk naar een van de toiletten geleid. Het was een openbaring om te zien hoe goed M.C. Nijverdal-Hellendoorn de zaken geregeld had. Na ons vertrek bleef de club paraat om de rijders die terugkeerden te ontvangen en naar hun bevindingen te vragen. Klant is koning bij de club.

KWALITEITSROUTE

Het eerste deel van de route kronkelde door de Achterhoek. Een geweldige streek om te toeren. Het spoor leidde ons foutloos d.w.z. zonder omleiding of andere verrassing weer naar Bathmen.  Een gecontroleerde route rijdt zo veel prettiger dan een route uit de oude doos met 4 of 5 onverwachte omleidingen.

Een dag foutloos toerplezier is echt een paar euro’s waard. Onze club rijdt praktisch iedere zondag een toer van de Loot-kalender en dan is de ontvangst als in Hellendoorn een verademing. Waren er maar meer clubs die op deze manier met hun “klanten” omgaan. Het zou een goede zaak zijn als het Loot iets meer regie voerde. Doe suggesties waar clubs iets mee kunnen.  Het gaat er uiteindelijk om dat zo veel mogelijk rijders genieten van kwalitatief goede ritten ook in tijden van crisis.

Complimenten voor de organiserende club: we beleefden een gezellige maar ook een complete dag.

De Klappertandrit van M.C. Nijverdal-Hellendoorn