Naar de start
Vorst aan de grond in het Oosten van het land, overdag maximaal 5 graden, meldde de weerman in het NOS journaal. Voor een tiental bikkels geen reden om thuis te blijven. Nog even een thermobroek uit de kast om goed voorbereid op pad te gaan. De Sinterklaastoer, stond als laatste rit van het jaar, op de kalender. Start in Kranenburg onder de rook van Vorden en een route van 128 km door de Achterhoek. Na de koffie in Zaandijk eerst even de aanlooproute van 150 km. Een straffe oostenwind schopte de gevoelstemperatuur flink omlaag. Langzaam sloop de warmte uit het motorpak en uit de tenen. Naarmate de rit vorderde verdween het respect voor de stikstofwet meer en meer. De snelheidsmeter schoot regelmatig boven de 130 uit. De Flitsmeister app stond op scherp. Daags ervoor nog even de verklikker Flitsmeister One op het stuur gemonteerd. Een blauw flitslicht signaleert mobiele controles. Werkt prima als je niet als eerste langs zo’n controle schiet.
Warmhoudzooltjes
In Kranenburg de route en als een trappelend paard de tenen geactiveerd. Ook tijd voor een heet drankje uit de koffiebar. Gade geslagen door voorbijgangers die wel eens aan onze geestelijke gesteldheid konden twijfelen. De route ploegde zich door een bijna uitgestorven omgeving. Hier en daar een stolpboerderij of een dorpje. Zomers zo aantrekkelijk, maar nu? Halverwege dirigeerde de gps ons een autoweg op, terwijl de route daar rechts van liep. Via een fietspad makkelijk te bereiken, maar een nette rijder doet dat niet. Dom dus. Even de autoweg op en de eerste afslag er af. Pas na 6 km een afslag, helaas richting autobaan naar Duitsland. Balen. Na 10 km afslag Zuid-Enschede. Op het gevoel de route terug zoeken en warempel na een paar km kwam die weer in beeld. Verder met de route en zoeken naar een plek voor een sanitaire stop en een eetpauze. Een lunchpakket en een kop koffie smaken in de natuur fantastisch. Ook een goed moment om even de warmhoudzooltjes van de ANWB te wisselen. De oude waren uitgewerkt al was het effect minimaal. Toch nieuwe zooltjes gepakt. Die gaven ook nauwelijks warmte. Zal er een houdbaarheidsdatum op staan? Even zoeken op de verpakking en jawel, expiratiedatum 2015. Wie wat bewaart, heeft wat. Maar wat? Meteen de troep in een vuilnisbak gegooid. Nog 54 km route en nog enkele omleidingen. Doorrijden nu. Genoeg leergeld betaald.
Telefoon leeg
Na het eindpunt binnendoor richting Zutphen en bij Deventer de snelweg op. Gas erop. Rond de 130 km om zo snel mogelijk thuis te komen; genoeg kou gehad. Bij Hilversum kwam de Flitsmeister in actie. Twee blauwe lichtflitsen en meteen op de rem. Speuren naar de camera in de berm. Niets te zien. Een blik op de telefoon maakte alles duidelijk. FM liet even zien dat de telefoon leeg was. Flitsmeister functioneert prima maar vreet wel een beetje stroom.
De laatste 40 km extra alert op “waakzaam en dienstbaar”. De temperatuur daalde nog een paar graden en dan is motorrijden toch afzien. Thuis een paar uur nodig gehad om op temperatuur te komen.